Informator

Powszechna Informacja Medyczna (www.medinfo.pl) udostępniła właśnie nową, niezwykle użyteczną funkcję - na bieżąco monitorowane i aktualizowane informacje o kolejkach do specjalistów na NFZ.
W województwach śląskim i świętokrzyskim już od dziś można sprawdzić jak długo będziemy czekać w kolejce do lekarza specjalisty.

Ortopeda, kardiolog, neurolog pilnie potrzebny. To, ile trzeba będzie czekać w kolejce do lekarza, zależy głównie od faktu u jakiego specjalisty zamierzamy się leczyć. Pacjenci zwykle całymi miesiącami
oczekują na wizyty konsultacyjne. Nawet, jeśli zapisy do konkretnego lekarza prowadzone są na bieżąco, również trzeba stanąć w kolejce. Jak zatem nie tracąc czasu i bez wychodzenia z domu sprawdzić, gdzie można najszybciej zapisać się do specjalisty, w której placówce wyczerpał się już limit miejsc
związany z ograniczeniem dostępu do świadczeń gwarantowanych, a ile np.
wynosi średni czas oczekiwania na konsultację?
Na te i inne pytania odpowiada system Powszechnej Informacji Medycznej.
System umożliwia m.in. uzyskanie potrzebnej informacji związanej z usługami
medycznymi, ułatwia umówienie się do lekarza czy sprawdzenie m.in. godzin
przyjęć do konkretnego specjalisty.
Prace nad informatyzacją polskiej służby zdrowia cały czas trwają. Ten
segment rynku nadal potrzebuje kolejnych zmian i nowych rozwiązań
technologicznych. Wciąż brakuje powszechnie stosowanych narzędzi, dzięki
którym można w sposób prosty i wygodny umówić wizytę u lekarza, szczególnie
przyjmującego w ramach NFZ.
Nadal największym problemem ze względu na długość kolejek, są dla pacjentów
wizyty u lekarzy specjalistów. Na wizytę u ortopedy średnio poczekamy rok,
nie krócej jeśli chodzi o endokrynologa czy kardiologa. Czas oczekiwania na
endoprotezę stawu kolanowego to 5 lat. Najbardziej uzbroić się w cierpliwość
muszą pacjenci chcący wyleczyć jaskrę, bo aż około 6 lat!

Jak pomóc w rozwiązywaniu problemu kolejek?
Powszechna Informacja Medyczna to wsparcie w rozwiązywaniu problemów
współczesnego pacjenta. Głównym celem i ideą wdrożenia systemu informacji,
doradztwa i wsparcia dla pacjentów jest poprawa jakości informacji o
świadczeniach zdrowotnych ? mówi dr Witold Rezner koordynator Powszechnej
Informacji Medycznej. W chwili obecnej jesteśmy już gotowi na udzielanie
pacjentom aktualizowanych przez nasz zespól informacji z zakresu kolejek
(czasu oczekiwania) na określone świadczenia zdrowotne w województwach
śląskim i świętokrzyskim. Do końca października usługa ta, jest całkowicie
bezpłatna ? dr Rezner kontynuuje.

Powszechna Informacja Medyczna składa się z portalu dla pacjentów i lekarzy
www.medinfo.pl, który gromadzi wszystkie użyteczne w praktyce rodzaje
informacji dotyczące świadczeń medycznych, a także z infolinii dla pacjentów
obsługiwanej przez wyspecjalizowanych Doradców Medycznych. Doradcy
udzielając pomocnych informacji, na bieżąco rozpoznają też potrzeby
informacyjne pacjentów i uczestniczą w stałym dostosowaniu systemu do
aktualnych potrzeb. Stopniowo udostępniane będą coraz bardziej zaawansowane
rozwiązania dla wyszukiwania świadczeń, profesjonalistów medycznych czy
placówek. Na bieżąco trwają prace nad budową i aktualizacją bazy w kolejnych
województwach. Pod koniec października 2015 system Powszechnej Informacji
Medycznej  powinien objąć już całą Polskę.

W obecnej formie w bazie dotyczącej tylko terenu województwa śląskiego i
świętokrzyskiego zgromadzono i uporządkowano dane ponad 7 tys. poradni,
około 3,5 tys. praktyk lekarskich, i prawie 3,5 tys. jednostek
diagnostycznych i przychodni medycznych. Dużą liczbę stanowią praktyki
specjalistyczne, szpitale, oraz inne także poszukiwane placówki jak np.
fundacje czy stowarzyszenia pomagające pacjentom.

Platforma www.medinfo.pl  skierowana jest nie tylko do pacjentów, ale
również do lekarzy i innych profesjonalistów medycznych oraz wszystkich
placówek ochrony zdrowia. Profesjonaliści medyczni i placówki mogą
bezpłatnie zamieszczać i aktualizować praktycznie wszystkie istotne dla
pacjentów dane, a kolejność wyświetlania wyników nie jest oparta o kryteria
promocyjne, ale o aktualność i kompletność danych.

Pacjenci średnio spędzają ponad trzy godziny w kolejce, aby zapisać się do
lekarza określonej specjalizacji. Eksperci podkreślają, że zbyt długi czas
oczekiwania na wizytę do lekarza, ma negatywny wpływ na stan psychiczny
pacjenta i jego szanse na szybkie wyleczenie.
Twórcy projektu są przekonani, że powstała usługa, dzięki swojej
użyteczności poprawi jakość przepływu informacji na linii pacjent-lekarz i
placówka-pacjent, oraz przyczyni się do wypełnienia luk informacyjnych.